Teruntuk Suami, Jauh Lebih Baik Dengar Nasehat Istri Daripada Nasehat Orang Lain

Kenapa kita harus lebih mendengarkan nasehat isteri dari pada orang lain?

Karna nasehat seorang isteri adalah satu-satunya nasehat yang tepat, betul dan sesuai dengan kita (suami). Tiada yang lebih mengenali suami selain isterinya.

Bahkan lebih kenal daripada ibu sendiri, baik buruk diri kita isteri saja yang tahu. Dia melihat setiap hari ,1001 kelakuan kita tanpa mengeluh. Walaupun dia melihat kelemahan kita tapi masih tetap setia dengan kita.

Sepatah perkataan yang keluar dari mulut isteri tak lain dan tak bukan hanya untuk kebaikan keluarga sendiri

Dengarlah kawan-kawan, saat isteri sudah tidak ada hati untuk berbagi nasehat, niscaya kita akan sangat rugi.

Kita kehilangan “Penasehat” terbaik yang telah diberikan untuk kita.

Tiada yang lebih baik memberi nasehat dari pada isteri bahkan lebih baik dari nasehat ibu ayah karena orang tua tidak akan terlalu kenal dengan sifat dan kelakuan anaknya yang sudah dewasa.

Tiada yang lebih jujur memberi nasehat dari pada isteri bahkan saudara sekalipun. Ada masanya ia tidak sampai hati ingin menegur takut kita akan berkecil hati.

Tiada yang lebih tepat memberi nasehat dibanding isteri, bahkan kawan-kawan sekalipun akan berat sebelah sebab mereka pasti mengutamakan keluarga mereka dahulu.

Dengan orang lain kita boleh berlakon tapi dengan istri tidak. Dia tahu semuanya. Dari busuknya bau kentut kita sampai ke busuknya perangai kita, semua dia sudah paham!

Tak usah bangga kalau ada kawan-kawan puji kita baik, rajin, dan puji kita ni calon suami idaman kononnya.

Selagi kata pujian ini tak keluar dari mulut isteri sendiri, maknanya pujian itu tidak 100 persen benar!

Tiada yang lebih ikhlas puji suami sendiri selain isterinya.

Oleh karena itu, nasihat saya kalau ingin mendapatkan nasehat yang paling ikhlas dan paling baik, orang pertama ialah isteri sendiri.